måndag 26 april 2010

JAG ÄR SJÄLV INTE PERFEKT....MEN...

Ikväll var ordningen återställd. Herr körledare var tillbaka och Portugal-gänget i raderna längst fram likaså.

Men repet ikväll var långt ifrån "well done"...iallafall för sopranerna. Jisses, vad håller folk på med? Eller är det jag som är överkänslig och har för höga krav? Blir jag irriterad på folk alldeles för lätt? Ja, ja och ja....är nog svaren.

Men man måste väl ändå tro det bästa om personer? När Gabriel precis har sjungit vår stämma för oss och vi ska sjunga den själva, ja då sticker folk iväg och sjunger alla möjliga toner och slingor bakom oss, oftast ganska högt upp i pipande läge. Grrrrrr, jag bara vägrar att sjunga vidare då och sätter mig på tvären direkt! Bara för att sopranerna oftast sjunger väldigt högt och pipigt betyder det inte att vi gör det jämt!!

Körsång handlar om att lyssna på varandra, både i sin egen stämma och på dom andra stämmorna. Om man märker att ett flertal andra i sin egen stämma sjunger något annat än en själv måste man stanna upp och lyssna och tänka efter vad som verkligen är och framförallt låter rätt.
Brukar oftast se fram emot konserterna, men så som den förra blev bävar jag nu lite för att stämmorna inte sitter för alla. Lyssna på inspelningarna, säger jag bara. Det ger jättemycket!

Inga kommentarer: