tisdag 5 januari 2010

NEVERENDING STORY

Imorse gick filmen "Den oändliga historien" på tv. Jisses, vilka minnen som kom. Filmen är en riktig klassiker och jag tycker att barn kan titta på den även idag. Scener med det stora snälla stenmonstret, den stora vita flygande "hunden" och hästen som så sorgligt drunknar i leran glömmer man inte.

När jag satt där och tittade igenkänt på alla scener kom jag och tänka på mitt filmintresse. Hur kommer det sig att jag blev så intresserad och att jag fortfarande är det idag? "Den oändliga historien" är nog en av de första filmer jag såg, vad jag kommer ihåg iallafall. Den och E.T var poppis då, även om E.T redan då hade några år på nacken så har den alltid gått varm i tv-tablåerna.

Både min pappa och min farbror har varit väldigt intresserade av film, så där ligger nog en del av orsaken till mitt intresse.

Det är dock så mycket mera än själva filmtittandet som intresserar mig. Det är också hela arbetet bakom en film. Hur förbereder sig regissören och skådespelarna för sitt jobb, ljussättningen, ljudet, kameravinklar med mera, med mera.

1 kommentar:

Peter sa...

Ja du vännen, du har ett alldeles speciellt intresse i din film, vilket ju är kul!!!

Never ending story, är en jättebra film och jag minns också hur man som ung tittade på den och blev fascinerad!!

Tack för att du hållit mina tjejer sällskap idag, och för allt annat du gör för oss!!!

Har även JAG tagit mig i kragen och bloggat lite nu,ler..

Kram