måndag 25 oktober 2010

SVENSKT

Jag har börjat titta och följa en svensk serie. Jo, det är sant!
Personer som känner mig vet att jag har svårt för svenska produktioner inom film och tv-serier.

Väldigt sällan zappar jag över till SVT-kanalerna. Väldigt sällan. Näst intill aldrig. Men dom få gånger jag gjort det har jag lyckosamt nog prickat in några riktiga tiopoängare.
Förra måndagen när jag precis kommit hem från kören sitter jag i soffan och zappar runt bland kanalerna. Så som jag brukar göra för att varva ner efter ett par intensiva sångtimmar. Då hamnar jag precis i början av första avsnittet av svenska dramaserien "Våra vänners liv" som kretsar kring fyra män i 40-årsåldern. Jag fastnade direkt. Det var något annorlunda med just denna serie.

Ikväll visades det andra avsnittet. Jag satt bänkad prick klockan nio. Kan inte riktigt förklara vad det är som är så annorlunda eller exakt vad jag gillar, men serien tilltalar mig. Mycket har förstås att göra med, så som jag brukar skriva, skådespelarna. Fyra suveräna svenska skådisar som passar perfekt i dessa roller. I like!
------
Det var lite extra roligt på kören ikväll. Det bjöds på riktig skönsång (ej av oss i kören) och rysningar gick genom kroppen. Men mer om det en annan dag.
Nu är det som vanligt alldeles för sent. Dags att släcka lampan...

Inga kommentarer: