torsdag 29 oktober 2009

CHOKLAD

Nu ska jag ta upp ämnet choklad...igen.

Marabou bara ploppar ur sig nya smaker gång på gång. När jag var på Ica idag så fångades mitt öga av en ny förpackning av Marabou´s stora chokladkakor. Mitt ibland mjölkchoklad, dajmchoklad och schweizernöt låg det en som hette Vinter. Självklart var det en "limited edition" då man lockas ännu mer att köpa och prova eftersom den försvinner efter ett tag...och vem vet efter hur länge!?

För mig säger Vinter ingenting. På framsidan var det bilder på vad chokladen innehöll, och det enda jag kunde se var en vaniljstång och ingefära, så jag började läsa på innehållsförteckningen. Där står det beskrivet "mjölkchoklad med karamelliserade kakaobitar samt nejlika och andra kryddor". Vaddå ANDRA kryddor? Börjar läsa det mer finstilta....kardemumma, nejlika, peppar, ingefära, kanel och vanilj. Jisses, tänkte jag...det var en jävla blandning med smaker. Vågar jag köpa? Det tog en sekund att tänka på saken, sen låg den i min Icapåse på väg hem till mig.

Var så spänd på smaken att jag inte kunde hålla mig att öppna den direkt. Den smälte i munnen och det första jag kom att tänka på när jag kände smaken var...JUL. Den smakade pepparkaka, helt och hållet. Efter en till smakning lite senare...japp, den smakar ju pepparkaksdeg! Min första reaktion på detta var...NEJ, inte förstöra choklad med pepparkakssmak. Men den var faktiskt helt okej och jag tyckte den var riktig god efter ett tag. Lite knastrig också, i och med de karamelliserade kakaobitarna, vilket jag är svag för.

Jaha, det var ett långt jäkla inlägg om bara choklad. Ja, jag älskar choklad. Who doesn´t?

2 kommentarer:

Nettan sa...

Jag föll oxå för den nya smaken i förrgår...men eftersom det var två för 28 så tog jag en med dajm oxå...
väntade till jag kom hem och öppnade den...ÅH FY FAN! Den smakade ju GLÖGG!!!! Och jag tycker ju inte ens om glögg....nä fy vad besviken jag blev. tur att man då även har en med Dajmsmak, som man VET är god!

Kramar

Marlie sa...

Åh nu blir jag jätte delad - prova eller ej? :) Ni kan inte säga så olika! :D

Kram!