lördag 13 februari 2010

KANELBULLEKAKA

Blev på bakhumör idag. I onsdags kom den 11:e bakboken från Aftonbladet; sockerkakor. I alla dess former kan man säga. Jag älskar sockerkakor, men har alltid misslyckats med just sådana i min bakning, och vet inte riktigt varför.

Jag fastnade direkt för en som kallades för "kanelbullekaka" och det skulle vara en sockerkaka där man i mitten strör över socker och kanel, i riktigt riklig mängd måste jag säga. Men kanel är asgott och det kan man nästan aldrig ha för mycket av.

Min skapelse av denna här nedan:Jag tror jag tog ut den lite för tidigt för en del av kanelen hade inte smält riktigt så det åkte runt en massa pulver i munnen, men smaken var det inget fel på...och glad för det är jag! Nästa gång ska jag nog fördela kanelen och sockret på två ställen i kakan, så det blir lite mer utspritt.

Nästa bakuppdrag blir nog en "äppelkaka". Ytterligare som en sockerkaka, fast med socker, äpplen och kanel i. Den är nog också god. Om det blir ikväll vete sjutton....vi får se. Det blir lite jobbigt med all disk efteråt...

Inga kommentarer: