lördag 12 december 2009

JULBORD

Julbord på Solliden, Skansen. Det var det bästa julbordet vi varit på och alla var rörande överrens om det. Rymlig, ljus och luftig lokal med gott om plats vid borden. Inte alls så mycket annat "julbordande" folk där, så man slapp trängas och stå i kö vid maten. Jäkligt skönt. Jag åt mina köttbullar, potatis och två skivor skinka. Sen var jag mätt. Men of course...efterättsbordet ej att förglömma. Det var hyfsat stort utbud på gotteriet och jag plockade åt mig lite av varje, dock i rimlig mängd. Jag tog en liten, liten äppelkaksbit som var uppskuren i ca 3x3 cm, och det var bara bra...men den var ändå stor nog för att säga att den var den godaste äppelkaka jag har ätit. Utan vaniljsås såklart....

Efter ett par timmar var det hemgång och det vanliga uttrycket att "rulla hem" var det många som nämnde...med all rätt måste jag säga. Ingen middag behövdes...och ingen frukost dagen efter heller, kändes det som då iallafall.

Jag ska på ett till julbord på tisdag. Kan bli trevligt, men inget ställe kan nog bräcka Solliden just nu. Konstigt att jag efter jul inte är trött på köttbullar, så många som jag äter på dessa julbord. Måste se konstigt ut när jag bara kommer med köttbullar och potatis och en skinkbit. Men hemmalagade köttbullar är ju faktiskt bland det godaste som finns.

Inga kommentarer: