lördag 12 juni 2010

SVENSKT

Hör och häpna!!
Ikväll har jag sett en hel svensk film. Japp, det är sant. Ingen komedi, utan ett väldigt starkt drama. Dom som känner mig vet att jag ratar svensk film. Det går inte hem hos mig. Men denna var annorlunda.

Jag satt och zappade runt bland kanalerna och det fanns absolut ingenting, som vanligt på en lördagskväll. Men så fastnade jag på Canal+ där filmen "I skuggan av värmen" precis hade börjat. Jag bestämde mig för att ge den en chans, dels för att inget annat fanns, och dels för att jag hade läst om filmen i tv-tidningen precis innan och den hade fått en hyfsad bra recension.

Handlingen kretsar kring Eva, en väktare som är beroende av heroin och döljer det för alla i sin omgivning. Hon träffar en polis, spelad av Joel Kinnaman. Dom blir ihop och hon lyckas dölja sitt missbruk även för honom...ett tag. Sen rasar allt.

Mycket stark film som griper tag. En film som man sitter och tänker på en stund efter den tagit slut. Den finns kvar i hjärnan, liksom som ett avtryck. Det måste vara ett gott betyg.

Inga kommentarer: