söndag 29 november 2009

ORÄTTVIST

När jag var ute på promenaden igår lade jag märke till en sak. Jag har tänkt på det förut men nu blev jag lite irriterad över det hela.

På vägarna där man kan både gå och cykla så är det en linje som delar av gångsidan respektive cykelsidan. Jag gick på gångsidan och började plötsligt tänka på vad jäkla liten hela gångsidan är, jämfört med cykelsidan. Cykelsidan hade dubbelt så brett utrymme medans gångsidan var riktigt smal. Men hur tänker den person som har bestämt att det ska vara så? Det var knappt så att man kunde gå två i bredd, och med barnvagn + en person bredvid skulle det vara omöjligt. Varför har cyklisterna fått så bred plats? Ska dom få cykla flera i bredd, när inte ens gångtrafikanterna kan gå två i bredd?

Visst är det en viktigt fråga jag tar upp här? Kände att det var något som berör alla.... :-)

Inga kommentarer: